הורים יקרים:

מגפת הקורונה וההגבלות שנוצרו על מנת למנוע את ההתפשטות שלה, מאלצים את כולנו להסתגל לשגרת חיים שונה מאוד מהרגיל בתקופה הקרובה.

אין ספק כי ההחלטות הנוגעות להפסקת הלימודים הינן דרמטיות עבורכם ההורים וכל אחד ואחת מכם יעמדו בפני שאלות והתלבטויות ברמה האישית, משפחתית, כלכלית ובריאותית.

ובתוך כל אלו אתם כהורים מהווים את עמוד התווך בהתמודדות הצפויה של ילדכם בתקופה הקרובה.

היכולת שלכם להסביר לילדים בשפתם את המציאות ולהבחין בין עובדות ושמועות וכן הנכונות לשוחח איתם על כל שאלה המטרידה אותם הינם ערובה להתמודדות יעילה של ילדכם.

אז מה כדאי וניתן בכל זאת לעשות בזמנים שכאלו:

  •  בונים שגרה חדשה- השגרה מקנה לילדים ביטחון. מומלץ לבנות לוח זמנים שבועי - מתכננים פעילויות שיתרחשו בבית. מסגרת זמנים ברורה מפחיתה חוסר וודאות, יוצרת "עוגנים" ומקלה על ההתנהלות עבור כולם. בתוך לוח הזמנים ניתן לתכנן פעילות לימודית, פעילות גופנית, יצירה ולשלב את הילדים במטלות הבית . הילדים יכולים להיות שותפים פעילים ביצירת לוח הזמנים.
  • שימוש יעיל במסכים - במסגרת ההיערכות כדאי להעביר מסר ברור של פיקוח על התוכן, יותר מאשר בשגרה, מתוך מקום של סמכות הורית.  שימוש במסכים יכול להיות גם אקטיבי, איכותי ומעשיר. אפשר לבנות מפגשים אינטרנטיים בין חברים, יו-טיוב עשירה בתכנים של יצירה ולמידה שאפשר ליישם בעולם האמיתי, להשתמש באפליקציות ללמידה ועוד. חשוב לפקח על הזמנים ועל התכנים אליהם חשופים הילדים.
  • עשייה פרו חברתית- מומלץ לחשוב עם הילדים על דרכים למעורבות חברתית במצב של ריחוק פיזי. ניתן לחשוב על יצירת קשר קבוע עם סבא/סבתא, לאמץ קשיש הנמצא בישוב על ידי יצירת קשר טלפוני, אנשים אחרים עם צרכים מיוחדים בקהילה ועוד. הכל במסגרת ההגבלות שנקבעו.
  • התאימו את המידע לרמת הבנתו של הילד- ספרו רק את האמת, באופן פשוט ומרגיע מבלי להרחיב בפרטים. עודף מידע עלול לבלבל ילדים ולגרום לפחד וחוסר ביטחון. היו קשובים לשאלות ולתכנים המעסיקים את הילדים ותווכו את המציאות על פי שאלותיהם. מומלץ לעזור לילד להבחין בין שמועות לעובדות מה שיעזור בתחושה של שליטה על המצב. למדו אותם שלא כל מה ששומעים במדיה הוא נכון ושהדבר הכי טוב הוא לשאול את ההורים.
  • היו מודעים לתגובות שלכם למצב- ילדים לומדים כיצד להגיב למצב על ידי צפייה במבוגרים בסביבתם. מצאו דרכים להפחית את רמת הלחץ בו אתם נתונים. הילדים יזהו את רמת המתח שלכם ויגיבו בהתאם.
  • באילו מקרים כדאי לפנות לעזרה מקצועית- תגובות רגשיות עוצמתיות הינן נורמאליות בתגובה למצב של משבר או לחץ משמעותי. ברוב המקרים הן יתפוגגו מעצמן תוך התרגלות לשגרה חדשה. עם זאת- אם התנהגות ילדכם מדאיגה אתכם או כאשר מתרחשת נסיגה משמעותית בתפקוד ילדכם אנא פנו לעזרה מקצועית.
  • ניתן לפנות לשרות הפסיכולוגי החינוכי במטה יהודה דרך המוקד *8108
  • וכן ניתן לפנות אל פסיכולוג המסגרת החינוכית דרך צוות ההוראה (מחנכת/גננת או יועצת).

 

שנדע ימים טובים

צוות השרות הפסיכולוגי החינוכי מטה יהודה.